Nieuws
Aircocompressor vullen? Zo doet u dat!
Voor een goede werking van de aircocompressor in de auto is een juiste vulling met smeermiddel cruciaal. Dit helpt slijtage van bewegende delen verminderen, voorkomt oververhitting en zorgt zo voor een langere levensduur en een optimale werking van de aircocompressor. Het smeermiddel verbetert ook de afdichting van de compressor en andere delen en aansluitingen van het aircocircuit. Dit voorkomt lekkage van koudemiddel. Hoe zorgt u voor de juiste vulling met smeermiddel?
Bepaal eerst het juiste type smeermiddel
- In de specificaties van de fabrikant van de auto staat welk type smeermiddel zij voor de compressor voorschrijven. Dit is altijd afhankelijk van het type compressor. Check daarom altijd of het smeermiddel geschikt is voor het type koudemiddel in het aircosysteem.
- Meng nooit smeermiddelen van verschillende typen en met verschillende viscositeiten.
- Gebruik geen universele smeermiddelen met andere eigenschappen dan het originele/voorgeschreven type smeermiddel.
Let op met mengen PAG en PAG-YF!
Voor systemen die het koudemiddel R1234yf gebruiken, bevelen fabrikanten een speciale PAG-YF-compressorolie aan. Gebruik nooit normale PAG-olie voor aircosystemen die gevuld zijn met R1234yf. PAG-YF is daarentegen wel geschikt voor PAG-systemen.
PAG-YF is ‘backwards compatible’: het is mengbaar met PAG-olie met dezelfde viscositeit en geschikt voor systemen die gevuld zijn met R134a.
Bepaal dan de juiste hoeveelheid
Raadpleeg de specificaties van de fabrikant om te bepalen hoeveel smeermiddel nodig is voor het systeem:
- Te veel leidt tot een slechtere werking van de airconditioning en veroorzaakt overbelasting van de compressor.
- Te weinig beschadigt de compressor.
Bij vervanging van een compressor door een exemplaar dat af fabriek is voorgevuld met smeermiddel is het belangrijk dat u de totale voorgeschreven hoeveelheid smeermiddel voor dat aircosysteem niet overschrijdt. Volg dan de volgende stappen:
- Tap alle olie uit de nieuwe compressor af.
- Verwijder alle resterende olie uit het systeem.
- Vul de compressor met de totale voor het systeem benodigde hoeveelheid olie van het juiste type.
Tap de olie af uit de af fabriek voorgevulde compressor.
Voeg de juiste hoeveelheid olie toe van het type dat de fabrikant van het systeem voorschrijft.
Belangrijk: Bij een automatisch leeghaalprogramma met een aircoservicestation blijft er altijd olie in het aircocircuit achter. Hierbij blijft zo’n 80 procent van de totale hoeveelheid olie van het systeem in de compressor achter. De meeste effectieve methode om alle olie uit het systeem te verwijderen, is spoelen.
Vul het systeem op de juiste manier bij
- Vul de nieuwe compressor bij montage van tevoren via de aanzuigopening.
- Draai na het vullen de compressoras 10 omwentelingen rond om de olie gelijkmatig over de inwendige onderdelen te verdelen.
Voeg bij de volgende stappen nooit extra olie toe bij het vullen van koudemiddel met het aircoservicestation. - Vult u het aircosysteem met olie nadat u de compressor hebt gemonteerd? Gebruik dan een automatisch programma van het aircoservicestation. Stel de juiste hoeveelheid olie in en volg de aanwijzingen van het aircoservicestation.
- Vult u het aircosysteem handmatig met olie? Doe dit dan uitsluitend via de lagedruk-serviceaansluiting aan de aanzuigzijde van het systeem.
Draai de compressoras een aantal omwentelingen rond om de olie in de compressor gelijkmatig te verdelen.
Nu bij Rijpma: OPTIMAL wiellagers
Wij zijn verheugd de eerste productgroep van het Duitse kwaliteitsmerk OPTIMAL te introduceren. Vanaf nu zijn de OPTIMAL wiellagersets uit voorraad leverbaar. Deze sets zijn altijd compleet en voorzien van OE-conforme montagematerialen, waardoor u tijdens montage nooit voor verrassingen komt te staan. Het OPTIMAL assortiment bestaat uit 274 wiellagersets.
De wiellagersets van OPTIMAL zijn geproduceerd volgens OE-specificaties en hiervoor ook intensief getest. De wiellagersets zijn voorzien van OE-conforme montagematerialen, afhankelijk van het type auto betekent dit dat de sets zijn voorzien van bouten, moeren, clips, borgringen etc. Deze materialen zijn vanzelfsprekend volgens OE-specificaties geproduceerd.
Alle bouten voldoen aan de DIN-normering. Dit houdt in dat ze geproduceerd zijn volgens vastgelegde sterktes en afmetingen, wederom met materialen die aan de OE-specificaties voldoen. Bovendien zijn de bouten voorzien van een speciale coating die voor een perfecte borging zorgt.
De moeren zijn voorzien van een elastische en vervormbare ring, welke tijdens montage vervormt en er samen met de coating voor zorgt dat de moer stevig vast zit.
De wiellagers zijn voorzien van high performance vet. De unieke samenstelling van dit vet zorgt voor een verbeterde anti-corrosie en anti-slijtage werking.
Ieder wiellager is voorzien van de merknaam OPTIMAL. Op die manier bent u altijd verzekerd van een origineel OPTIMAL product.
Bekijk de flyer
Nieuw bij Rijpma: OPTIMAL hardyschijven
Hardyschijven spelen een cruciale rol in een voertuig. Ze zorgen namelijk voor essentiële trillingsdemping en compensatie van uitlijnfouten. Vanaf nu vindt u de OPTIMAL hardyschijven ook in het assortiment van Rijpma.
Dankzij gepatenteerde technologieën hebben de OPTIMAL hardyschijven bijzondere eigenschappen. De toepassing van staal en polymeren zorgt dat OPTIMAL de eigenschappen van het rubbermengsel specifiek afstemt voor elke toepassing. Het resultaat? Sterk geoptimaliseerde prestaties.
De hardyschijven zijn gemaakt in Europa en komen uiteraard inclusief montagemateriaal. Rijpma levert deze schijven voor alle gangbare modellen direct uit voorraad.
Bekijk de flyer